Articles /
Articles /

La Trobada del Canigó - la montée des fagots

En solidarité avec tous les lycéens qui passent le Bac de Philo aujourd'hui, voici la question du jour, pas philosophique du tout : qu'est-ce que la Trobada del Canigó ? quand se situe-t-elle par rapport aux Feux de la Saint-Jean ? Vous avez 4 heures.

En Catalan
Aquest cap de setmana tindrà lloc la Trobada del Canigó.
Aquesta trobada se celebra, tradicionalment, el cap de setmana precedent Sant Joan. Els participants solen dur un fagot de sarments (o xirments) que deixaran a la pica per a poder, una setmana més tard, encendre el foc que renovarà la flama de la nit de Sant Joan. Una flama que davallarà del Canigó per a escampar-se per tots els Països Catalans.
És una excursió organitzada i viscuda per gairebé tots els pobles de Catalunya Nord, on els caminants pugen des de llur municipi fins al cim amb llur fagot. Centenars de persones s'estiren al llarg del camí, acompanyats de burros carregats de llenya.
Cadascú hi aporta la seua contribució, arrelat per les tradicions. En l'imaginari col·lectiu Sant Joan és la gran festa de la catalanitat i la Trobada n'és el moment de gestació més genuí. Per a alguns, arribats d'altres terres, és com un bateig, el salt de branca ritual amb el qual hom ja es pot identificar com a català: “ep! Que he fet la Trobada, jo, eh?”
Sant Joan. Un dia, una nit que reuneix tots els catalans, d'arreu del territori, plens de felicitat i de bons moments viscuts al voltant de la flama arribada de la muntanya sagrada, el Canigó.

En Français
Ce week-end aura lieu la Trobada del Canigó.
Cette trobada se célèbre, traditionnellement, le week-end précédent Sant Joan. Les participants acheminent les fagots de sarments (xirments) au pic du Canigó pour pouvoir, une semaine plus tard, éveiller voire réveiller la flamme la nuit de Sant Joan. Une flamme qui sera alors répandue dans tous les Pays Catalans.
C'est une randonnée organisée et vécue par de nombreux villages de Catalunya Nord, où les excursionnistes débutent l’ascension depuis leur village jusqu'au sommet avec leur fagot. Des centaines de personnes s'étirent le long du chemin, accompagnées d'ânes chargés de bois et de vivres.
Tout le monde participe, enraciné par les traditions. Dans l'imaginaire collectif, Sant Joan est la grande fête de la catalanité et la Trobada l’élément prédécesseur de cette festa nacional dels Països Catalans.
Sant Joan. Un jour, une nuit, une flamme qui réunit tous les catalans, d'où qu'ils soient, pleine de joie, de moments vécus, autour de la flamme émanée  de la montagne sacrée, El Canigó.

Prochaines étapes :
- départ de la flamme de Perpignan en direction du pic du Canigou : 22 juin 2013
- régénération de la flamme en haut du Pic du Canigou le 22 juin 2013 à minuit.

Merci aux écoles La Bressola pour cette traduction
Tel : 04.68.66.50.01
Images : l'indépendant